Hei
Vanskelig å finne riktig ord, men det er altså når jeg f.eks. kjører opp en bakke. Når automatkassa leggern i 3.gir så kommer en raslelyd fra motorn. Dette skjer ikke når turtallet er over et visst punkt, men liksom i sekundene før den girer seg ned igjen til 2. gir. Så ved lavt turtall og mye gass.
Har også en surre/suselyd fra eksospotta. Henger disse tingene sammen?
Er det noe jeg må få sjekka, eller er det uproblematisk?
Vet at raslelyden er nokså normal, men jeg aner at min er i overkant av det normale
raslelyd
Moderator: Moderatorer
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: raslelyd
Jeg ville sjekket det grunnleggende som kan lage slik rasle lyd..
Sjekk lyd pottene og katalysatoren. kan være noe som er løst inne i de.. kunne for meg høres ut som det var noe der. ettersom det kommer på visse turtall, har vært utfor det samme på en gammel opel jeg hadde! ellers kan det være ett varmeskjold som vibrerer... kan ikke tro det skal være noe dramatisk.. vil tro det er en irriterende bagatell som lager lyden din
Sjekk lyd pottene og katalysatoren. kan være noe som er løst inne i de.. kunne for meg høres ut som det var noe der. ettersom det kommer på visse turtall, har vært utfor det samme på en gammel opel jeg hadde! ellers kan det være ett varmeskjold som vibrerer... kan ikke tro det skal være noe dramatisk.. vil tro det er en irriterende bagatell som lager lyden din
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Aleksander
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1355
- Bil: 1996 Saab 9000 2.0 t
- Sted: Levanger
Veit ikke om det er det samme i det heletatt, men når jeg kjører på lavt turtall og gir gass, slik at jeg ser turbotrykket øker, så kan jeg også høre ett eller anna mekanisk during/rasling i fra motoren. Jeg antar selv at det kan være slitne lager i turboen? Eller så lager bare turboen den lyden når den jobber hardt ved lave turtall? Dette forsvinner også når turtallet øker over 2300 eller noe sånt.
Men det kan jo selvfølgelig være noe helt annet
Men det kan jo selvfølgelig være noe helt annet
- Dopus
- 2.0 bar
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Har en lignende raslelyd på lave turtall og motstand( bru, bakke eller lignende), og den forsvinner når turtallet øker. Hos meg vet jeg at det mest sansynlig er akslingen på turboen. For jeg vet at min aksling har alt for mye slark ( renovert gt1752 ligger på stuebordet og venter på nytt olje-inn rør og pakningssett) reg. Hadde jeg vært deg hadde jeg enten løsnet på downpipen eller på luft inn slangen til turboen og sjekket akslingen for slark.