Sentreringsring for felg/spacer m.m.
Moderator: Moderatorer
Sentreringsring for felg/spacer m.m.
Har noen "korte" spørsmål til dere multikunstnere der ute.
1: a) Hva er diameteren på sentreringsringen til Saab 9000 1987, frem og bak? (Om jeg ikke gjør meg forstått mener jeg på ringen som er på yttersiden av bremseskiven, og som de originale Saab felgene mine passer mot, og som jeg kan legge spacere/uorginal felg imot)
b) Er det en standard på den ytre diameteren på denne sentreringsringen? Altså en slags standard for ettermarkedsfelger?
2: Hvilket innpress er minimum for at en samme bil som nevnt ovenfor ikke skal få problemer bak? Jeg prøvde med 42(org. på felg er 45, men med 3mm spacer) og da ble loddene(plassert på insiden av felgen) slått av etter en ublid kollisjon med festebraketten til håndbrekkwirene. Med to personer i bilen er det videre berøring mot kanten av felgen selv om loddene er av.
3: a) Hva er boltdimmensjonen til hjulboltene på saab 9000? Kan 14x1.5 stemme?
b) Hvilken lenge bør man ha på boltene om man skal bruke spacere 3/6/10mm?
1: a) Hva er diameteren på sentreringsringen til Saab 9000 1987, frem og bak? (Om jeg ikke gjør meg forstått mener jeg på ringen som er på yttersiden av bremseskiven, og som de originale Saab felgene mine passer mot, og som jeg kan legge spacere/uorginal felg imot)
b) Er det en standard på den ytre diameteren på denne sentreringsringen? Altså en slags standard for ettermarkedsfelger?
2: Hvilket innpress er minimum for at en samme bil som nevnt ovenfor ikke skal få problemer bak? Jeg prøvde med 42(org. på felg er 45, men med 3mm spacer) og da ble loddene(plassert på insiden av felgen) slått av etter en ublid kollisjon med festebraketten til håndbrekkwirene. Med to personer i bilen er det videre berøring mot kanten av felgen selv om loddene er av.
3: a) Hva er boltdimmensjonen til hjulboltene på saab 9000? Kan 14x1.5 stemme?
b) Hvilken lenge bør man ha på boltene om man skal bruke spacere 3/6/10mm?
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
-
- Grunnladetrykk
- Navn: stian dahle
- Bil: 9-5 2,0t estate se
- Sted: rogaland
Re: Sentreringsring for felg/spacer m.m.
hvilke felger er det snakk om?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Mye kjekk info i faq
viewtopic.php?f=29&t=8192" onclick="window.open(this.href);return false;
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Det er snakk om Arospeed RSGT 18" med 215/35 dekk. Innpresset er(dog til min viten, google og selger) 45 på disse, 12mm over standard ET33.hander87 skrev:hvilke felger er det snakk om?
Da er 1a og 3a besvart iallefall, takker. Men fortsatt noen smånøtter igjen om noen sitter med en knekker =)Tor N12 skrev:Mye kjekk info i faq
Saab 9000 2.0 T16
-
- Grunnladetrykk
- Navn: stian dahle
- Bil: 9-5 2,0t estate se
- Sted: rogaland
hvis innpresset på di er 45 burde det jo funke egentli da..er di testet på annen 9000 eller har du bare fått beskjed om att di funker på 9000? ytre mål på sentrerings ringer varier veldig for gelf til felg
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Spml 2: Ingen eksakt standard for ettermarkedsfelger på dette. Så er nok avhengi av sentrerring.
Og for å gjøre det klinkende klart, iogmed det ikke er nevnt i tråden, spacere er ikke tillatt. Det gir mangel ved pkk o.l. og er en generelt dårlig løsning..
Innpresset kan du fint regne deg frem til. Men uten å vite hvor stor felgen er blir det vanskelig. ET blir et mål fra senter av felgen til anleggsflaten. Om du kjører på 215, så bør felgen være 7", og da orginaldim er noe ala 15*6" så blir felgen atskillig breiere samtidig som innpresset er mindre, ergo subbing... Og sannsinligvis har du kanskje en enda breiere felg, da du er på 18tummare
Finn merking på orginalfelg og merking på nyfelg for felgbredde og innpress, og regne..
Og for å gjøre det klinkende klart, iogmed det ikke er nevnt i tråden, spacere er ikke tillatt. Det gir mangel ved pkk o.l. og er en generelt dårlig løsning..
Innpresset kan du fint regne deg frem til. Men uten å vite hvor stor felgen er blir det vanskelig. ET blir et mål fra senter av felgen til anleggsflaten. Om du kjører på 215, så bør felgen være 7", og da orginaldim er noe ala 15*6" så blir felgen atskillig breiere samtidig som innpresset er mindre, ergo subbing... Og sannsinligvis har du kanskje en enda breiere felg, da du er på 18tummare
Finn merking på orginalfelg og merking på nyfelg for felgbredde og innpress, og regne..
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Mellom bremseskive og orginalfelg (som ble produsert for 9000) skal det strengt tatt ikke behøve noen sentreringsring.
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Felgene: Arospeed RS-GT 7.5x18"
Men ja, nå ble det helt texas her ser jeg. Nesten lynsjestemning jo. First things first: Arospeed RS-GT 18 har et innpress på 45. Jeg var klar over at spacere ble nødvendig for lovligheten sin del(som som kan vise seg og bli umulig nå), men forsøket med 3mm spacere var bare en slags første test for en prøvetur samt om det ble for trangt. Noen spør kanskje om jeg ikke prøvde og rulle dekket når bilen var oppjekket før jeg kjørte, og jo, det gjorde jeg: ingen problemer. Men i farten tenkte jeg ikke over at den bakre bærebroen flater seg ut når jeg senket bilen tilbake på jorden. Nå ble det plutselig trangt, og loddene (ikke felgen, så det er små marginer) traff festet til håndbrekkwiren. Vedder på at noen her i klubben har gjort større tabber enn dette. Vel, moving on.
Videre er det 15mm vandring i ET som er lovlig om jeg ikke tar helt feil, dvs. at du kan forandre med 7.5mm på hver side. Dette er kanskje uten spacere(om det skal være lovlig iflg. Haaka), men planen var nevertheless 5mm spacere på hver side, som gjorde at jeg får et ET (etter spacer) på 40, mot 33 originalt. Dette ville gitt meg en differanse på 14mm. Ønskelig hadde vært 5/10mm spacere slik at jeg hadde havnet på ET40/35, bare 7/2mm fra originalt, men hva er vitsen om det ikke finnes muligheter for å få de godkjent uansett.
Har uansett fått meget kalde føtter med disse felgene etter litt forumlesing. Har kjørt med de frem nå en stund, da de ikke berører noe som helst med 3mm spacere, men uten sentreringsring som jeg leser noen mener er livsfarlig og kjøre uten.
Konklusjon: Det er altså ikke engang teoretisk mulig å få godkjent disse felgene?
Henrik N449 skrev:Mellom bremseskive og orginalfelg (som ble produsert for 9000) skal det strengt tatt ikke behøve noen sentreringsring.
Jeg er klar over det, og har heller ikke anntydet annet.Rufati skrev:...og som de originale Saab felgene mine passer mot, og som jeg kan legge spacere/uorginal felg imot
Men ja, nå ble det helt texas her ser jeg. Nesten lynsjestemning jo. First things first: Arospeed RS-GT 18 har et innpress på 45. Jeg var klar over at spacere ble nødvendig for lovligheten sin del(som som kan vise seg og bli umulig nå), men forsøket med 3mm spacere var bare en slags første test for en prøvetur samt om det ble for trangt. Noen spør kanskje om jeg ikke prøvde og rulle dekket når bilen var oppjekket før jeg kjørte, og jo, det gjorde jeg: ingen problemer. Men i farten tenkte jeg ikke over at den bakre bærebroen flater seg ut når jeg senket bilen tilbake på jorden. Nå ble det plutselig trangt, og loddene (ikke felgen, så det er små marginer) traff festet til håndbrekkwiren. Vedder på at noen her i klubben har gjort større tabber enn dette. Vel, moving on.
Så ingen biler blir godkjent med spacere, altså. Da skal jeg være ærlig med deg og fortelle at det viste jeg ikke fra før av. Gjelder dette alle størrelser og hensikter? Målet mitt er ikke å lage en BMW uttav saaben, med felgkanten stikkende ut for å ta fotgjengere. Jeg vil bare innenfor 15mm kravet og da er det enda et lite fjellvann i differanse mellom yttenkanten av felgen og hjulbuen. Ikke sikkert BTS opererer med formidlende omstendigheter:PHaaka skrev:Og for å gjøre det klinkende klart, iogmed det ikke er nevnt i tråden, spacere er ikke tillatt. Det gir mangel ved pkk o.l. og er en generelt dårlig løsning..
Videre er det 15mm vandring i ET som er lovlig om jeg ikke tar helt feil, dvs. at du kan forandre med 7.5mm på hver side. Dette er kanskje uten spacere(om det skal være lovlig iflg. Haaka), men planen var nevertheless 5mm spacere på hver side, som gjorde at jeg får et ET (etter spacer) på 40, mot 33 originalt. Dette ville gitt meg en differanse på 14mm. Ønskelig hadde vært 5/10mm spacere slik at jeg hadde havnet på ET40/35, bare 7/2mm fra originalt, men hva er vitsen om det ikke finnes muligheter for å få de godkjent uansett.
Har uansett fått meget kalde føtter med disse felgene etter litt forumlesing. Har kjørt med de frem nå en stund, da de ikke berører noe som helst med 3mm spacere, men uten sentreringsring som jeg leser noen mener er livsfarlig og kjøre uten.
Konklusjon: Det er altså ikke engang teoretisk mulig å få godkjent disse felgene?
Saab 9000 2.0 T16
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Jeg ser hensikten din med spacere, jeg er enig i at det behøvs! Og som du også vet så er jo kravet til felgbredde, innpress osv ikke bare dårige påfunn fra biltilsynet sin side.
Sett på spacere så du får hjula riktig plassert, så kan du heller EUgodkjenne den med vinterfelgene,
Sett på spacere så du får hjula riktig plassert, så kan du heller EUgodkjenne den med vinterfelgene,
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero