"check radiator"
Moderator: Moderatorer
"check radiator"
Når jeg smetter gassen i bånn får jeg opp "check radiator" på displayet. Er dette bare elektronikken som krøller seg, eller er det noe jeg faktisk må sjekke ut? Kan nevne at bremselysindikatoren står kronisk på, og at jeg har hatt litt kluss med elektronikken.
9000 cde
Re: "check radiator"
Ja.. men i kveld begynte vindusvæskelampa å lyse når jeg gasser også. Så det er sikkert bare electronic
9000 cde
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Kremt, sjekk nivå på både spyleveske og kjøleveske du, de lampene er jo for å indikere at nivået begynner å bli lavt
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Du har ikke netopp hatt motorvask?? fukt og elektronik funker jo bare sånn passe bra i lag prøv å dra ut pluggene på tankene og spray med fuktdrivende spray... ellektrorens, 556 el..
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Nivåene var ok, men kjølevæsken var svart som olje, og det var rustgrus i tanklokket.
Derfor holder jeg på å skifte væske nå. Har bilen på vanlig jekk og prøver å finne dreneringspluggen. I instr.boka skal den være rett under. Jeg ser ikke noe plugg ved første øyekast. Må jeg skru av noe deksel? Kan jeg finne pluggen når jeg ser ned i panseret? Mulig jeg er blind, men jeg finner ikke den pluggen..
Håper noen gidder å svare =)
Derfor holder jeg på å skifte væske nå. Har bilen på vanlig jekk og prøver å finne dreneringspluggen. I instr.boka skal den være rett under. Jeg ser ikke noe plugg ved første øyekast. Må jeg skru av noe deksel? Kan jeg finne pluggen når jeg ser ned i panseret? Mulig jeg er blind, men jeg finner ikke den pluggen..
Håper noen gidder å svare =)
9000 cde
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Avtappingspluggen sitter under radiatoren, enden mot vannpumpa. Tror du må av med plasten midt under for å komme til.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
Detta var jo ikke så fantastisk lett.
Fikk av 4 av 6 skruer, og de to siste går bare rundt og rundt. Den ene har mothake der ved grillen, men hele mutteren er som en blekksprut, så jeg får ikke tak. Fikk bøyd vekk 1/3 av plasten likevel rett under kjølevæska, men jeg klarer F*** ikke se en eneste propp jeg. Begynner å lure på om jeg er stokk blind.
Til mitt forsvar ligger jeg på grus og har 1.5cm klaring til nesa under der.
Men jeg fant en ledning med en sukkerbit som bare hang ned mot grillen uten at den var i kontakt med noe. Denne bilen er en skattejakt! =)
Takk for hjelpen så langt, men jeg tror dette blir mat for scanauto. Hvis ikke da dere har noen motiverende råd og tips på tampen..
-SvenO
Fikk av 4 av 6 skruer, og de to siste går bare rundt og rundt. Den ene har mothake der ved grillen, men hele mutteren er som en blekksprut, så jeg får ikke tak. Fikk bøyd vekk 1/3 av plasten likevel rett under kjølevæska, men jeg klarer F*** ikke se en eneste propp jeg. Begynner å lure på om jeg er stokk blind.
Til mitt forsvar ligger jeg på grus og har 1.5cm klaring til nesa under der.
Men jeg fant en ledning med en sukkerbit som bare hang ned mot grillen uten at den var i kontakt med noe. Denne bilen er en skattejakt! =)
Takk for hjelpen så langt, men jeg tror dette blir mat for scanauto. Hvis ikke da dere har noen motiverende råd og tips på tampen..
-SvenO
9000 cde
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det er like enkelt å skru av vannslangen nederst på radiatoren, de tappepluggene har en tendens til å knekke og greier. Bare løs slangeklemmen og dra av slangen, får ut like mye vann og mye fortere. Se opp for varmt vann, det gjør vondt å få nedetter beina.
Du bør også flushe systemet når du har så mye dritt i tanken, ellers er du like langt etter en liten stund. Bruk hageslangen (IKKE!!! høytrykk!) og la vann renne gjennom systemet til det som kommer ut er blankt. Er det skikkelig fælt burde du kanskje kjørt gjennom et rensemiddel også.
Du bør også flushe systemet når du har så mye dritt i tanken, ellers er du like langt etter en liten stund. Bruk hageslangen (IKKE!!! høytrykk!) og la vann renne gjennom systemet til det som kommer ut er blankt. Er det skikkelig fælt burde du kanskje kjørt gjennom et rensemiddel også.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Ja jeg tenkte på det samme, men turte ikke helt å bare prøve:)
Men da vet jeg hva jeg skal gjøre! danke
Men da vet jeg hva jeg skal gjøre! danke
9000 cde
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
at det lyser under aksellerasjon er GARANTERT nivået. det er ingen form for elektrisk "kluss" som gjør at lampa aktiveres ved aksellerasjon... når du aksellererer så dyttes væsken bakover i beholderen (vekk fra føleren for nivået) og føleren tror det er lite væske i beholderen. dette gjelder både spylervæske og kjølevæske. prøv å fyll helt fullt med spylevæske så skal du se lampa forsvinner fort.
grunnen til at det virker som det er nok kjølevæske er jo fordi det er "nok" når du står stille.. du får jo ikke sjekka væskenivået samtidig som du aksellererer
det er flott at du bytter væsken selvsagt, men du er klar over at lampa ikke lyser fordi den har lagt merke til guffen frostvæske? den lyser kun ved lavt nivå.
grunnen til at det virker som det er nok kjølevæske er jo fordi det er "nok" når du står stille.. du får jo ikke sjekka væskenivået samtidig som du aksellererer
det er flott at du bytter væsken selvsagt, men du er klar over at lampa ikke lyser fordi den har lagt merke til guffen frostvæske? den lyser kun ved lavt nivå.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Nja, funksjonen er jo som du beskriver Edward men det er jo også mulig at han har kortslutning til jord en plass
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
som kommer kun ved aksellerasjon er det virkelig noen elektriske komponenter som kan være kortslutta og gir disse symptomene til akkurat disse to lampene?
og er det ikke litt tilfeldig at det skjer med de to eneste lampene i bilen som faktisk har en god grunn til å lyse under aksellerasjon (når det er lite væske i beholderen)?
ja det kan som du sier være (i teorien) flere grunner enn den jeger så bombesikker på. men er vi ikke enig i at det er "one in a million" sjans for det?
og er det ikke litt tilfeldig at det skjer med de to eneste lampene i bilen som faktisk har en god grunn til å lyse under aksellerasjon (når det er lite væske i beholderen)?
ja det kan som du sier være (i teorien) flere grunner enn den jeger så bombesikker på. men er vi ikke enig i at det er "one in a million" sjans for det?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s