Ventil-tikking
Moderator: Moderatorer
Ventil-tikking
Er plaget med en del tikking fra ventilene på min 900 Aero T16 1991modell, snart kjørt 250.000 km. Det er de hydrauliske ventiltrykkerne/-løfterne som er slitte.
Et spørsmål i denne forbindelse:
Får man mer tikking med tynnere motorolje?
Jeg har i det siste brukt Mobil1 0W40, den er jo meget tynn. Kan den bli for tynn for min motor? Motoren bruker ikke olje på noen måte.
Hvilken olje vil evt. kunne forbedre tikkingen? 5W30/40/50? Eller har ikke dette noen betydning?
PS
Har tilsatt egen oljetilsetning fra Liqui Moly som skal hjelpe mot tikkingen, men det gir bar en liten effekt.
Har også benyttet oljerens i forbindelse med oljeskiftene. Skifter også olje ofte, så det er ikke noe å hente på dette.
MEN TENKTE AT TYKKERE OLJE VILLE HJELPE SIDEN TIKKINGEN NOK SKYLDES AT HYDRAULIKKEN HER IKKE HOLDER SKIKKELIG TETT LENGER, OG BLIR DET MER TETT MED TYKKERE OLJE?
En god løsning er jo å bytte trykkerne, men det gjør jeg ikke før jeg føler at jeg må.
Et spørsmål i denne forbindelse:
Får man mer tikking med tynnere motorolje?
Jeg har i det siste brukt Mobil1 0W40, den er jo meget tynn. Kan den bli for tynn for min motor? Motoren bruker ikke olje på noen måte.
Hvilken olje vil evt. kunne forbedre tikkingen? 5W30/40/50? Eller har ikke dette noen betydning?
PS
Har tilsatt egen oljetilsetning fra Liqui Moly som skal hjelpe mot tikkingen, men det gir bar en liten effekt.
Har også benyttet oljerens i forbindelse med oljeskiftene. Skifter også olje ofte, så det er ikke noe å hente på dette.
MEN TENKTE AT TYKKERE OLJE VILLE HJELPE SIDEN TIKKINGEN NOK SKYLDES AT HYDRAULIKKEN HER IKKE HOLDER SKIKKELIG TETT LENGER, OG BLIR DET MER TETT MED TYKKERE OLJE?
En god løsning er jo å bytte trykkerne, men det gjør jeg ikke før jeg føler at jeg må.
SAAB 900 T16 AERO M1991
- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Ventil-tikking
det e mange som har brukt dieselrens med hell og blitt kvitt tikkingen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Dopus
- 2.0 bar
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Har lest her på forumet at det er flere som har brukt diselrens for å få vekk ventil tikking....og det sies å fungerer bra....men disel rens er gir vel alltid en liten risiko siden diselen er mye " tørrere" enn olje. men det skal være beskrevet en god fremgangsmåte her på forumet....bare å søke litt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Ja, tikkingen vil bli kraftigere med tynnere olje, så det kan hjelpe å bytte til en tykkere. Selv bruker jeg 5w30, og er godt fornøyd med den egentlig.
Vanlig motorrens er ikke så sterk på gammel dritt som ligger rundtom, så som sagt over her kan dieselrens forsøkes.
Jeg har gjennomført dieselrens med stor suksess på flere motorer, og ser ingen problemer med dette så lenge man gjør det riktig. Det KAN selvsagt medføre slitasje på gamle lagre og pakninger at man fjerner all gammel dritt med dieselen, men jeg har som sagt ikke opplevd dette selv på 9000 som har gått snart 300k...
Kort beskrevet for dieselrens;
1. Tapp av oljen
2. Fyll på diesel
3. Fjern plugger og sikring
4. Dra rundt litt på starteren (et par minutter eller så, med litt pauser for å skåne starteren)
5. La den stå en stund, gjerne over natten.
6. Tapp av dieselen
7. Gjenta trinn 1-6 til dieselen som kommer ut er ren og fin, men vent nå ca. 15 min i trinn 5,
8. Bytt oljefilter, fyll på olje, gjerne billig biltemaolje og filter, og kjør en liten tur for å skylle ut ut all dieselen
9. Bytt olje og oljefilter
10. Gjenta punkt 9 etter et par tusen km, da den nye oljen nok vil plukke opp en del oppløst dritt som ikke kom seg ut med en gang
Vanlig motorrens er ikke så sterk på gammel dritt som ligger rundtom, så som sagt over her kan dieselrens forsøkes.
Det gir ingen som helst risiko så lenge man bare drar motoren på starteren for å få dieselen rundt i systemet, fjerner man sikringen til bensinpumpen og tennpluggene går motoren lett rundt også. Selvsagt er det noe helt annet om man starter motoren med diesel i systemet, jeg ville personlig ikke tatt sjangsen på det.Dopus skrev:Har lest her på forumet at det er flere som har brukt diselrens for å få vekk ventil tikking....og det sies å fungerer bra....men disel rens er gir vel alltid en liten risiko siden diselen er mye " tørrere" enn olje. men det skal være beskrevet en god fremgangsmåte her på forumet....bare å søke litt.
Jeg har gjennomført dieselrens med stor suksess på flere motorer, og ser ingen problemer med dette så lenge man gjør det riktig. Det KAN selvsagt medføre slitasje på gamle lagre og pakninger at man fjerner all gammel dritt med dieselen, men jeg har som sagt ikke opplevd dette selv på 9000 som har gått snart 300k...
Kort beskrevet for dieselrens;
1. Tapp av oljen
2. Fyll på diesel
3. Fjern plugger og sikring
4. Dra rundt litt på starteren (et par minutter eller så, med litt pauser for å skåne starteren)
5. La den stå en stund, gjerne over natten.
6. Tapp av dieselen
7. Gjenta trinn 1-6 til dieselen som kommer ut er ren og fin, men vent nå ca. 15 min i trinn 5,
8. Bytt oljefilter, fyll på olje, gjerne billig biltemaolje og filter, og kjør en liten tur for å skylle ut ut all dieselen
9. Bytt olje og oljefilter
10. Gjenta punkt 9 etter et par tusen km, da den nye oljen nok vil plukke opp en del oppløst dritt som ikke kom seg ut med en gang
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Bilsport hadde dette temaet oppe for noen år tilbake og konklusjonen var at Quaker State mineral eller delsyntetisk var det beste for motorer med hydrauliske løftere.Nesten alle Am-cars har hyd. løftere! Pennzoil ,Quaker State og Kendall er egentlig samme olje i grunnprinsippet og egner seg ypperlig til hyd.løftere.
Av erfaring er Mobil 1 0-40 for tynn spesiellt om sommeren
Av erfaring er Mobil 1 0-40 for tynn spesiellt om sommeren
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Et annet tips kan være å ta av toppdekslet for å blåse opp smørekanalene til ventiltrykkerne. Gjorde dette på min gamle bil og det ga merkbart effekt. Ikke så rart når jeg så hva som som ut av rørene Men vær yderst forsiktig med de plastkryssene oppi der. Etter 20 år har de blitt SPRØ! Men ellers en meget enkel og grei jobb med litt verktøy og kompressor.
Jeg kjørte den bilen på 15W40 olje, og den var ikke så verst når det gjaldt tikking. Helt til hele motoren tok kvelden...
Jeg kjørte den bilen på 15W40 olje, og den var ikke så verst når det gjaldt tikking. Helt til hele motoren tok kvelden...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Dette gjelder bare de tidlige 16-ventilerne, husker ikke nå men mener det kun var i 84-89 de hadde disse plastnipplene og oljerørene.KongerudN344 skrev:Et annet tips kan være å ta av toppdekslet for å blåse opp smørekanalene til ventiltrykkerne. Gjorde dette på min gamle bil og det ga merkbart effekt. Ikke så rart når jeg så hva som som ut av rørene Men vær yderst forsiktig med de plastkryssene oppi der. Etter 20 år har de blitt SPRØ! Men ellers en meget enkel og grei jobb med litt verktøy og kompressor.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
de plastnipplene får en kjøpt enda, så det er ingen krise men få tak i et stetoskop, så kan du lokalisere lyden og bytte den eller de løfterane som er dårlig. de kan skaffes på saab til 500 kr stykket eller på speedparts til en LANGT rimeligere pris. husk å bestill oring til fordeler og topplokk også
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Hallo
Prøv med en box " Protec motorflush " vi bruker dette ved ventiltikk og har gode resultater med denne. I tillegg kan du jo prøve 5/40 synt olje
Mvh
Bent
Prøv med en box " Protec motorflush " vi bruker dette ved ventiltikk og har gode resultater med denne. I tillegg kan du jo prøve 5/40 synt olje
Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Kan ikke skjønne at dieselrensen kan være godt for motorer med turbo på jeg.
Kan godt helle det på 99:an, men å kjinne opp oljetrykk (dieseltrykk) og la det gå igjennom lagrene til den blanke fine Turbonetics turboen min, er jeg mer skptisk til
Noen som har noe fornuftig å si på komentaren min så fyr løs.
Kan godt helle det på 99:an, men å kjinne opp oljetrykk (dieseltrykk) og la det gå igjennom lagrene til den blanke fine Turbonetics turboen min, er jeg mer skptisk til
Noen som har noe fornuftig å si på komentaren min så fyr løs.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
Det springende punkt her, er:
Skyldes ventiltikkingen at ventiltrykkerne er slitte og ikke holder på oljetrykket, eller at det er tettet seg til slik at de dermed ikke fungerer optimalt?
Hvis førstnevnte er tilfelle, vil ikke ulike former for rens ha noen effekt, da er skifte av trykkerne eneste farbare vei.
Hvis sistnevnte er tilfelle, har det klart noe for seg å få renset skikkelig opp.
Personlig vet jeg ikke så mye om dette, men saken er den at jeg ikke koster på meg en kostbar utskifting av alle ventiltrykkerne før det er nødvendig.
Har tro på at den tynne 0W40 oljen jeg nå bruker kanskje gjør det noe verre enn en litt tynnere olje, får kanskje skifte, men jeg har hatt omtrent samme problem tidligere med 5W40 olje, dog slik at jeg tror det ble litt verre med den tynneste oljen.
Skyldes ventiltikkingen at ventiltrykkerne er slitte og ikke holder på oljetrykket, eller at det er tettet seg til slik at de dermed ikke fungerer optimalt?
Hvis førstnevnte er tilfelle, vil ikke ulike former for rens ha noen effekt, da er skifte av trykkerne eneste farbare vei.
Hvis sistnevnte er tilfelle, har det klart noe for seg å få renset skikkelig opp.
Personlig vet jeg ikke så mye om dette, men saken er den at jeg ikke koster på meg en kostbar utskifting av alle ventiltrykkerne før det er nødvendig.
Har tro på at den tynne 0W40 oljen jeg nå bruker kanskje gjør det noe verre enn en litt tynnere olje, får kanskje skifte, men jeg har hatt omtrent samme problem tidligere med 5W40 olje, dog slik at jeg tror det ble litt verre med den tynneste oljen.
SAAB 900 T16 AERO M1991
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Har også et spørsmål angående ventiltikking, poster den her istedet for å starte en ny tråd.
Gjelder 9-5'n i signaturen. Hentet denne for 2,5mnd siden hos forhandler, syntes det var litt tikke-tendenser fra motoren allerede da jeg kjøpte den, men med min motor-peiling så var ikke dette noe jeg tenkte så mye over
Men siden bilen måtte på verksted 2 ganger før jeg hadde hatt den 1 mnd, så nevnte jeg tikkingen for dem. Hørte ikke mer fra dem ang. det. Selger sa før jeg fikk bilen at det var en liten oljelekasje i motoren, som de skulle fixe på klargjøringsservicen. Det ble også byttet olje m.m. før jeg fikk den. Km stand på bilen var da 141'..
Da jeg spurte ang. oljelekasjen da jeg hentet den, fikk jeg beskjed av verkstedssjefen at det ikke var noe problem, men at heller det at - sitat: "Heldigvis lager ikke SAAB helt tette motorer, imotsetning til Toyota feks." Ehh.. stussa litt over dette. Kan han ha et poeng?
Over til det som er problemet:
Nå har bilen gått 147' og det tikker som F***.. Men det hører ut som om tikkinga kommer fra 2 førskjellige steder... Og tikkinga er der hele tiden, selv om jeg kjører 1-1,5t, går ut og åpner panseret, så er fortsatt tikkinga der...
Spurte en på jobben som kan mye mer om motor enn meg, og han sa jeg først burde skifte olje.. Har tilnå måtte etterfylle nesten 1 liter olje (på 6000km..), men har ikke tatt oljeskift enda..
Noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre?
Kjefte på verkstedet og la dem gå over bilen? (fortsatt igjen noen dager på garantien)
Eller diselrens (har ikke lyst til å gjøre det siden den svetter olje et par steder)..
Eller noe annet?
Beklager for at innlegget ble litt langt og uoversiktlig..
Gjelder 9-5'n i signaturen. Hentet denne for 2,5mnd siden hos forhandler, syntes det var litt tikke-tendenser fra motoren allerede da jeg kjøpte den, men med min motor-peiling så var ikke dette noe jeg tenkte så mye over
Men siden bilen måtte på verksted 2 ganger før jeg hadde hatt den 1 mnd, så nevnte jeg tikkingen for dem. Hørte ikke mer fra dem ang. det. Selger sa før jeg fikk bilen at det var en liten oljelekasje i motoren, som de skulle fixe på klargjøringsservicen. Det ble også byttet olje m.m. før jeg fikk den. Km stand på bilen var da 141'..
Da jeg spurte ang. oljelekasjen da jeg hentet den, fikk jeg beskjed av verkstedssjefen at det ikke var noe problem, men at heller det at - sitat: "Heldigvis lager ikke SAAB helt tette motorer, imotsetning til Toyota feks." Ehh.. stussa litt over dette. Kan han ha et poeng?
Over til det som er problemet:
Nå har bilen gått 147' og det tikker som F***.. Men det hører ut som om tikkinga kommer fra 2 førskjellige steder... Og tikkinga er der hele tiden, selv om jeg kjører 1-1,5t, går ut og åpner panseret, så er fortsatt tikkinga der...
Spurte en på jobben som kan mye mer om motor enn meg, og han sa jeg først burde skifte olje.. Har tilnå måtte etterfylle nesten 1 liter olje (på 6000km..), men har ikke tatt oljeskift enda..
Noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre?
Kjefte på verkstedet og la dem gå over bilen? (fortsatt igjen noen dager på garantien)
Eller diselrens (har ikke lyst til å gjøre det siden den svetter olje et par steder)..
Eller noe annet?
Beklager for at innlegget ble litt langt og uoversiktlig..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Om det kun er ventiltrykkere så er du jo heldig, det koster ikke så veldig mange kroner, men det kan vel virke som om det er noe annet som lager lyden. Tenker da på kamakselkjede og balanseakselkjede, tviler på at oljelekkasjen din alene er skyld i at du har mistet 1 liter på 6000 km. Tipper motoren din skulle hatt seg en større gjennomgang.
Be de først om å måle hvor langt kamkjedespenneren er ute, er den ute 15mm så skal det byttes kam- og balanseakseltransmisjon. Ellers kan du sikkert få noen i klubben her til å ta en titt og høre på motoren din, så får du noen andre enn forhandleren din sin mening også.
Be de først om å måle hvor langt kamkjedespenneren er ute, er den ute 15mm så skal det byttes kam- og balanseakseltransmisjon. Ellers kan du sikkert få noen i klubben her til å ta en titt og høre på motoren din, så får du noen andre enn forhandleren din sin mening også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
ringte verkstedet i dag for å høre litt... De hadde visst ikke oljeskift i historikken sin, så olja har ikke vært byttet siden 132'.. Dvs. litt over 15' siden forrige skift. Men de sa muntlig ved overleveringen at de hadde byttet olje ved klargjøringsservicen (141'), derfor tenkte jeg at lappen i ruta var gammel og ikke oppdatert.. Men den gang ei.. Så, hva anbefales, - skal jeg ta oljeskift NÅ! eller kjøre 2000 til og ta det på 150' servicen?
Edit: Eneste oljelekasjen jeg har sett foreløbig er litt mye svetting i "hullet" der det normalt sitter en fordeler på ex. 93 uten tennkassett eller noe sånt (var det han på verkstedet sa), så det var kanskje pluggen der som ikke var helt tett..
Hvis den også hadde mista ca 1 liter iløpet av 2.5 mnd. så burde det kanskje vært en aldri så liten oljepytt i garasjen også..
Edit: Eneste oljelekasjen jeg har sett foreløbig er litt mye svetting i "hullet" der det normalt sitter en fordeler på ex. 93 uten tennkassett eller noe sånt (var det han på verkstedet sa), så det var kanskje pluggen der som ikke var helt tett..
Hvis den også hadde mista ca 1 liter iløpet av 2.5 mnd. så burde det kanskje vært en aldri så liten oljepytt i garasjen også..
-01 Saab 9-5 2.0t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er der jeg blir litt bekymret da. Så stort oljeforbruk er ikke bra og det fører gjerne med seg andre problemer.arnesl skrev: Edit: Eneste oljelekasjen jeg har sett foreløbig er litt mye svetting i "hullet" der det normalt sitter en fordeler på ex. 93 uten tennkassett eller noe sånt (var det han på verkstedet sa), så det var kanskje pluggen der som ikke var helt tett..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!