Senkesett godkjent i saaben!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 09 apr 2006, 17:12

KongerudN344 skrev:Mulig jeg er veldig tranglært, men skjønner fremdeles ikke dette :roll:

Lesjøfors fjærene til SAAB er IKKE TUV godkjent, det eneste papiret som finnes på disse fjærene er dette "kvalitetsinntyget".

Den TUV godkjenninga som ligger her forstår jeg som om går mer på Lesjøfors generelt, arrester meg dersom jeg har feil.

Jobber som sagt hos en av importørene og det er rett som det er at det kommer folk innom og skal ha en kopi av et TUV papir på senkesett, de MÅ ha et papir hvor det står de samme nr som på fjærene. Har til og med ringt folk og fått det fakset til trafikkstajonen. 400 kr pr kopi takk :shock:

Derfor kan jeg ikke skjønne at dette kan holde :roll:
Du har helt rett. Tüv og veritas-godkjenninga er ikke for akkurat de fjærene, men en generell godkjenning av lesjøfors som produsent. Slik jeg tolker det betyr det at alt de lager gjennomgår en intern test som er godkjent av tuv/veritas, slik at alt som lages ved produsenten er godkjent. Når det gjelder nummer på fjærene tror jeg ikke han så noe nummer, bare antok at det stemte.. Han var kanskje litt slapp, og jeg hadde litt flaks, men det driter jeg i, godkjent ble det uansett;)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 09 apr 2006, 20:01

Helt korrekt det at det gjelder firmaet og ikke fjærene. Men så lenge det hjelper når en er på Biltilsynet, de er jo ikke kjent for å være så veldig skarpe en del av de gutta der. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 09 apr 2006, 20:53

:shock: Dette synes jeg høres sprøtt ut!!

Trenger man virkelig godkjenning etter at man har skiftet fjærer på en bil?

Selv har jeg en 900 Aero 1990mod. Hvis jeg skal skifte fjærer på den som er mest mulig lik originalfjærene, må jeg nødvendigvis bruke senkefjærer, eller fjærer fra saab-forhandleren som passer til biler med sportsunderstell. De sistnevnte er ca 20 mm lavere enn originalfjærene og stivere, og er vel egentlig ikke annet enn vanlige senkefjærer etter hva jeg har skjønt.

Hvis jeg vil skifte mine fjærer, entent fordi jeg mener de er utslitt eller f.eks. fordi en av dem er ødelagt, må jeg da få bilen godkjent etterpå?? :shock:

Det er vel opp til meg hvilke fjærer jeg vil sette på bilen, jeg må jo ikke bruke originalfjærer, eller andre originaldeler for øvrig.

Er det en spesialregel som gjelder for skifting til senkefjærer det er snakk om her. Altså slik at det bare er krav om godkjenning når man setter senkefjærer på en bil som har vanlige fjærer originalt?

Hvordan fungerer dette i praksis? Når man har satt på senkefjærer og f.eks. skal ha bilen på EU-kontroll, blir det da problemer når man ser at bilen er blitt for lav (senket)?

Det vil forresten ikke min Aero bli for den blir jo ikke lavere enn originalt med senkefjærer, dermed kan det neppe bli et problem i praksis å sette senkefjærer på denne bilen! 8) 8)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 apr 2006, 22:08

Det det går på her vil jeg tro er fargen, senkefjærer skal være farget. Dersom de er det skal det stemples inn i vognkortet at fjærene er godkjent på bilen.

Så dersom du skifter til fjærer med samme spesifikasjoner som det tidligere sitter på din bil vil det ikke være nødvendig å vise bilen. Men hvis du derimot setter på et lesjøfors senkesett må du vise.

Er ikke lett å bli klok på dette her altså :roll: Trur jeg kjøper orginalfjører neste gang og gir ...... i disse senkesetta :D

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 09 apr 2006, 22:22

KongerudN344 skrev:Det det går på her vil jeg tro er fargen, senkefjærer skal være farget. Dersom de er det skal det stemples inn i vognkortet at fjærene er godkjent på bilen.

Så dersom du skifter til fjærer med samme spesifikasjoner som det tidligere sitter på din bil vil det ikke være nødvendig å vise bilen. Men hvis du derimot setter på et lesjøfors senkesett må du vise.

Er ikke lett å bli klok på dette her altså :roll: Trur jeg kjøper orginalfjører neste gang og gir ...... i disse senkesetta :D
Tror ikke det har så mye med fargen å gjøre, annet enn at hvis fjærene er annet enn sorte, så er det mer naturlig å tro at det er senkefjærer.. står forøvrig at "begge er røde" i vognkortet mitt.. altså fjærene..:) Hvis du kommer til eukontroll med en senket bil, vil de kanskje ikke bry seg, ikke skjønne eller tro at den er senket, men ser de det, får du en anmerkning om at den må forevises trafikkstasjon for godkjenning. Det kan bli kjipt hvis du mangler papirer:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 apr 2006, 22:57

Jeg fikk ikke mangel på mine når jeg hadde gamle SAAB'en på EU, det var lesjøfors senkesett.

Hadde motorteknikk på skolen en for et par år tilbake og vi var på et verksted og en av kontrollørene der så at dersom de var røde og så hele og pene ut skrev de GODKJENT!

De var veldig opptatt av fargen i alle fall, men dette er helt sikkert forskjellig fra verksted til verksted. Greit å tenke på når man velger hvilket verksted man skal vise hos.

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Ikke for meg....

Legg inn av Viggen-51 » 10 apr 2006, 07:35

KongerudN344 skrev:Jeg fikk ikke mangel på mine når jeg hadde gamle SAAB'en på EU, det var lesjøfors senkesett.

Hadde motorteknikk på skolen en for et par år tilbake og vi var på et verksted og en av kontrollørene der så at dersom de var røde og så hele og pene ut skrev de GODKJENT!

De var veldig opptatt av fargen i alle fall, men dette er helt sikkert forskjellig fra verksted til verksted. Greit å tenke på når man velger hvilket verksted man skal vise hos.
Jeg hadde mitt senkesett på i ca. 5 år før en nisse på en EU-kontroll oppdaga at lakken på mine svarte senkefjærer var "rødprikkede" .
Den svarte lakken som jeg hadde lakka dem med før jeg monterte dem (originalt røde), hadde blitt slitt av steinsprut , og den røde originale fargen hadde kommet frem enkelte steder.
Unødig å si; men de røde "prikkene" hadde samme effekt på EU-godkjenneren , som matadorens røde "pledd" har på oksen :evil: :
Ikke godkjent: Møt på Biltilsynet for ny godkjenning , inkludert hjulstillingskontroll!!! :evil: :evil:

Siden har jeg ikke hatt noen EU-kontroll der.... :wink: :shock: 8)
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re:

Legg inn av kristianur N1169 » 06 mar 2008, 13:25

Børre N17 skrev:De her håper jeg Oddi?

KVALITETSINTYG

TÜV Sertifikat

(lastes ned fritt, men benyttes på egen risiko...)
Var jaggu en gammal tråd jeg fant igjen her.. Men hva er egentlig risikoen?

Og er det noen som har fått godkjent lesjøfors noe sted i hedmarksområdet i det siste?
Kristian

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Senkesett godkjent i saaben!

Legg inn av Ottar N398 » 06 mar 2008, 21:51

Du risikerer vel egentlig ikke noe annet en at du må på visning hos biltilsynet :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 06 mar 2008, 22:05

Ja, men det er i forbindelse med turbokonvertering jeg trenger de papirene, da må jo uansett papirer vises.
Men det går kanskje ann å bare bytte dempere og la de originale fjørene sitte på til jeg har fått den godkjent. eller er det noe krav til fjører også ved konvertering? Får vel kanskje vite det når jeg får somlet meg til å sende mail til Falla.
Kristian

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2008, 22:24

kristianur N1169 skrev:er det noe krav til fjører også ved konvertering?
Niks, kun dempere og for din del anbefales vel krengingshemmere i tillegg. Men det er da ikke noe problem å få godkjent lesjøforsfjørene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

johan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: 689
Sted: Grimstad

Legg inn av johan » 06 mar 2008, 23:17

Fikk godkjent 9-5'en med Lesjøfors i fjor sommer, ved Arendal Trafikkstasjon. Jeg stilte med originale papirer fra produsent med type/serienr for samtlige 4 fjærer, TUV-godkjenning av Lesjøfors som produsent, utskrift fra 4-hjulskontroll samt bekreftelse på justerte frontlys. Hver eneste fjær ble sjekket mot typenr i papiret, nr stod selvsagt stemplet opp-ned på fjærene så kontrolløren rigget seg til med speil og hele pakka. Ikke noe slurv der i gården, nei.

Uansett, en god følelse å ha vognkortet i orden 8)
'99 9-5 Estate SE 2.3t m godkjent Lesjøfors + Bilstein dempere. Maptun steg 1.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 06 mar 2008, 23:24

Det er som du sier, TüV godkjenningen er ikke spesifikt for fjærene, men det er greit å kunne slenge en bunke med papirer på bordet når du er på BT da! Da burde de bli imponert, hehe
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
[email protected]
MAX BOOST
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Re:

Legg inn av [email protected] » 07 mar 2008, 23:59

kristianur N1169 skrev:
Børre N17 skrev:De her håper jeg Oddi?

KVALITETSINTYG

TÜV Sertifikat

(lastes ned fritt, men benyttes på egen risiko...)
Hej hej..

Jeg har godkjent fjørene mine.. Altså de ble godkjent før jeg tok noen runder med vinkelsliper :D
Til saken:) Det jeg gjorde, var å kopiere arkene over. Kopierte de på samme ark, dvs en på hver side. så det så ut som Tüf og nummeret passet samme. Så tok jeg forstillingskontroll. Satt på gamle kjedlige felger så de ikke skulle bråke med det, og smilte veldig pent :^o

..Og kansje spilte en anelse fele :-({|=
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar