behandling av skinnseter

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
truls
Navn: Truls
Sted: Lillehammer

behandling av skinnseter

Legg inn av truls » 30 apr 2004, 11:33

Har noen sprekker på venstre side av førersetet. Ikke hull. Noen tips til behandling. Det er grått skinn.

Brukeravatar
[email protected]
MAX BOOST
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av [email protected] » 30 apr 2004, 12:02

ta og søk.. veit dette har vært oppe før...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
deepwater
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av deepwater » 07 mai 2004, 21:22

Var veeeldig i tvil :shock: om skinnseter var det eneste saliggjørende. Da "Den Gamle" skulle byttes ut i en nyere Aero 8) .

Og er fortsatt ikke sikker på om setevalget (Batman) er bedre :oops: .

For å bli kvitt sprekker i grått skinn: Skru ut samtlige skinnseter :roll: .

Deretter: Sett inn seter i stoff. Gir bedre sidestøtte og er penere i mer enn dobbelt så mange år.

Spenstig uttalelse kanskje, men jeg tror den står... :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 mai 2004, 21:39

deepwater skrev:Var veeeldig i tvil :shock: om skinnseter var det eneste saliggjørende. Da "Den Gamle" skulle byttes ut i en nyere Aero 8) .

Og er fortsatt ikke sikker på om setevalget (Batman) er bedre :oops: .

For å bli kvitt sprekker i grått skinn: Skru ut samtlige skinnseter :roll: .

Deretter: Sett inn seter i stoff. Gir bedre sidestøtte og er penere i mer enn dobbelt så mange år.

Spenstig uttalelse kanskje, men jeg tror den står... :D
Skinn er det einaste som dug, dette vert meir som diskusjonen FWD vs RWD, manuell vs automat osv.
At stoffseter gir betre sidestøtte enn skinn er berre tull. Skinnet skal ikkje være blonkpolert slik som div leatherlook setetrekk, men det skal ha ein viss friksjon. Naturligvis er skinnet ein smule glattare, men at sidestøtta er so mykje betre på stoffseter er berre tull. Broderen har velourseter i 9k-en sin, eg har skinn i 900-en. Eg sit like stødig i 900-en og eg køyrer også hardare... :razz:
Seta på bilen eg prøvde i går (M97 9000 2.0t jub) hadde faktisk veldig bra sidestøtte, ryggen hadde mykje større "øyreklaffar" enn seta eg har i min 900. Herlige seter, synd at resten av bilen ikkje var so bra.

Ang. tips til behandling av sprekkene i skinnseta veit eg ikkje, enkelte seier at en skal bruke skokrem i sprekker, men eg vil då tru at det vert rot.La ein med peiling sjå på det fks. Ditec, kanskje dei kan legge noko farge i sprekka og få det til å vare, evt ein salmakar.
Ellers anbefalar eg AutoGlym sine produkt til skinnpleie, knall produkt som ihvertfall eg er godt fornøgd med.

Brukeravatar
deepwater
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av deepwater » 09 mai 2004, 19:41

:D Jeg er enig at det blir en diskusjon om "synsing". Men har som sagt forsøkt begge deler.

Førersetet mitt (skinn) har vært brukt ca. 1000 timer (70 kkm). Og har tydelige tegn.

Forrige, velour, 280 kkm, var like fine. Spenstige og gode. Men også desto tregere å komme inn i og ut av......

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 09 mai 2004, 20:49

Dette setet har vært med og kjørt snart 350000km ... de siste 30000 med en meget godt voksen mann oppi seg :p

Det er ikke strøkent selvfølgelig, men jeg skulle like å se det veloursetet som er med i 350000 uten å få en dæsj sjokolade eller dressing i seg :p

Bilde
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Bromle

Legg inn av Bromle » 11 mai 2004, 11:52

Saab setene er jo stygge uansett! Ser ut som verandastoler!

Brukeravatar
Øyvind N43
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: 43
Navn: Øyvind
Bil: 9000
Sted: Hovin

Legg inn av Øyvind N43 » 11 mai 2004, 12:47

Saab setene er jo stygge uansett! Ser ut som verandastoler!
Tydeligvis en som ikke har hatt gleden av å nyte en lengre kjøretur i en Saab. "Alle" vet jo at Saab lager bilverdenens beste og mest komfortable seter. 8)
Og stygge å se til er de så alldeles ikke. :eek:
Saab 9000 CSE

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 11 mai 2004, 15:21

Hmm, disse setene er jo mye penere... :lol: :lol: :lol: Fra den fantastiske 240...

Takke seg til Hirsch-stolene
Sist redigert av Rune N35 den 11 mai 2004, 15:31, redigert 2 ganger totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 11 mai 2004, 15:25

Bromle skrev:Saab setene er jo stygge uansett! Ser ut som verandastoler!
Ser dette ut som verandastoler?

Bilde

for å ikke snakke om Sportskinnsetene i 9-5 som jeg ikke fant bilde av i farten.. Og ja, alle vet jo at Saab har de beste bilsetene! (Det er jo mer behagelig enn sofaer)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 mai 2004, 18:49

deepwater skrev::D Jeg er enig at det blir en diskusjon om "synsing". Men har som sagt forsøkt begge deler.

Førersetet mitt (skinn) har vært brukt ca. 1000 timer (70 kkm). Og har tydelige tegn.

Forrige, velour, 280 kkm, var like fine. Spenstige og gode. Men også desto tregere å komme inn i og ut av......
Eg har også prøvd begge deler somsagt, og det er inget fel på tyg, men skinn er betre.

Legg led nokre bilder på skinnintriøret mitt etter 70kkm, at ditt er utslete tyder berre på at vedlikehaldet ikkje har vore på topp, for er det ein ting skinnsetet i bil treng so er det vedlikehald iform av feitt.

Bilde

Bilde

Bilde

Og ang. denne anonyme puddingen som ikkje registrerte seg, som synes seta ikkje ser noko særlig ut, javel, dei gamle seta er då ikkje værdens finaste, men fks. mine i contour-mønsteret, det er lekre seter. Og ja, dei er gode å site i også, køyrde i fjor sommar Kongsvinger-Sunnmøre i ein jafs (5min pissepause på Otta, pluss nye drikkeforsyningar) noko som er vel 70mil om eg ikkje huska feil. Og eg var like fin i kroppen som når eg starta. I andre bilar (kan en egentlig kalle transportmiddel utan skikkelige seter for bil?) er eg fornøgd om eg held ut ein time eller to. Rekorden er riskokaren Toy*ta Carina E, der tok det heile 15min før ryggen starta å verke.... :x Møkkabil...[/list]

Gjest

Legg inn av Gjest » 11 mai 2004, 23:35

Skinnet i setene varer evig med riktig vedlikehold. Da er det litt verre med skaien i sidene, den kan morkne. Har hatt saab me velourseter, de er helt oppbrukt etter 200-250kkm. Dette er jo ganske fantastisk hvis en tar i betraktning at en veloursofa fra vestlandet nesten ikke tåler bruk i det hele tatt.

Bromle

Legg inn av Bromle » 12 mai 2004, 09:03

Nei, du har rett i det. De setene ser ikke ut som verandastoler, de ser ut som en ekornes stressless. Spør du meg så vet jeg ikke hva som er værst! De hirsch-stolene var derimot fine...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 mai 2004, 09:10

Skal vi ikke bare drite i slike mentalpygmeer som ikke har peiling??
Saab setene ruler, uansett om det er stoff eller skinn, er det lite som kan måle seg med dem!!!

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
deepwater
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av deepwater » 13 mai 2004, 21:29

Jeg kjenner forresten igjen de to-fargede setene over her. Tror faktisk de til og med er mine.... :D

Kan det være en 9k Aero, og er det deler av navnet til Gjestrum Larsen man ser speile seg :) ?

Mye er sagt om setene her :roll: . Det som gjelder er vel at de er det viktigste kontaktpunktet mellom bil og fører. Det er her man kjenner hvordan bilen har det.

Og SAAB lager de beste setene. Kjørte fra Tønsberg til Ølensvåg forrige natt og gikk rett på et 12 timers skift. Uten å være trøtt eller uopplagt. Sier noe om kjørekomforten.

Men jeg kommer ikke til å la skinn eller ikke skinn være avgjørende ved neste SAAB deal. Til det er veloursetene alt for gode.

Svar