Motorrensing saab 9-5
Moderator: Moderatorer
Motorrensing saab 9-5
Har sett noen inlegg på forumet hvor motorrens med diesel er nevnt som en aktuell metode - synes dette virker noe "primitivt". Er det noen som har erfaring med motorrens ved bruk av tilsetninger i oljen, og er det strengt tatt nødvendig å foreta slik rens dersom motoren ikke har spesielle symptomer ???
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Primitivt? Tja, men veldig effektivt! Diesel løser opp det meste! Jeg brukte denne metoden på motoren min, da jeg hadde kjøpt en bruktbil og ville sikre meg mot at avleiringer kunne tette f eks oljesila til pumpa. Jeg har kjørt noen hundre mil etterpå, og olja er fortsatt ganske blank, så det virket tydeligvis som det skulle.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Lot du den gå på tomgang noen sekunder med diesel, eller kjørte du den på starteren uten plugger?Ingvar N629 skrev:Primitivt? Tja, men veldig effektivt! Diesel løser opp det meste! Jeg brukte denne metoden på motoren min, da jeg hadde kjøpt en bruktbil og ville sikre meg mot at avleiringer kunne tette f eks oljesila til pumpa. Jeg har kjørt noen hundre mil etterpå, og olja er fortsatt ganske blank, så det virket tydeligvis som det skulle.
Trur jeg må rense litt med diesel før jeg bytter register/balanse kit...
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Du kan vel gjøre begge deler, diesel smører såpass bra at så lenge du bare lar den gå på tomgang i et halvt minutt eller så, betyr det ikke noe.Kurt N597 skrev:Lot du den gå på tomgang noen sekunder med diesel, eller kjørte du den på starteren uten plugger?
Jeg har gjort akkurat det samme, med godt resultat. Jeg fyllte diesel på, lot den gå et halvt minutts tid, tappet av, på med ny diesel, og så videre. Kjørte gjennom til det som kom ut var noenlunde ren diesel, og fylte på olje. Byttet oljen igjen etter 20 og 500 km for å være sikker på at jeg fikk ut all dieselen. Tok nettopp nytt oljeskift (kjørt 10k km), og den jeg tappet av var blank og fin.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Hei,
bare som en kommentar:
dieselrensen tok jeg OG900T16 da den hadde gått 407.000km, høsten for 3 år siden. Nå har motoren gått 506.000km, still going strong, bruker/lekker ikke olje, summer som en katt.
Så konklusjonen må være at dieselrens virker, renser alle oljekanaler, oljesil, bunnpanne, ventiltrykkere og turbolagere for oppsamplet sot,
rens av motor gir fin effekt på laang sikt også:D
Før dieselrensen var den klassiske kaldstarts ventiltikkingen en dageligdags fenomen i kaldt vær, etter rens er dette borte, kun snakk om sekunder
PS. Jeg bruker konsekvent halvsyntetisk motorolje, tør ikke bruke helsyntetisk
bare som en kommentar:
dieselrensen tok jeg OG900T16 da den hadde gått 407.000km, høsten for 3 år siden. Nå har motoren gått 506.000km, still going strong, bruker/lekker ikke olje, summer som en katt.
Så konklusjonen må være at dieselrens virker, renser alle oljekanaler, oljesil, bunnpanne, ventiltrykkere og turbolagere for oppsamplet sot,
Før dieselrensen var den klassiske kaldstarts ventiltikkingen en dageligdags fenomen i kaldt vær, etter rens er dette borte, kun snakk om sekunder
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
Macgeier skrev:Hei,
bare som en kommentar:
Hvorfor ikke helsyntetisk?
9-5 2.3T SE 1998 mod
[/quote]Hvorfor ikke helsyntetisk?[/quote]
På grunn av fare for oljelekkasje, halv millionsmotoren OGT16 bruker ikke olje og lekker ikke olje, jeg tapper av samme mengde olje som jeg fyller på ved oljeskift Forsøkte èn gang med helsyntetisk, og kunne konstatere "svetting" flere steder så jeg byttet med èn gang tilbake til halvsyntetisk, puhh!
En annen ting er at mineraloljen holder bedre på smøreegenskapene selv når oljen er forurenset av sot etc.
En syntetisk olje mister smøreegenskaper etterhvert som den blir forurenset og når den syntetiske oljen når et metningspunkt så bryter den fullstendig sammen - oilsludge - med katastrofale resultater.
Men for oss her i klubben er det ikke no`problem, for vi bytter vel olje ofte gjør vi ikke
På grunn av fare for oljelekkasje, halv millionsmotoren OGT16 bruker ikke olje og lekker ikke olje, jeg tapper av samme mengde olje som jeg fyller på ved oljeskift Forsøkte èn gang med helsyntetisk, og kunne konstatere "svetting" flere steder så jeg byttet med èn gang tilbake til halvsyntetisk, puhh!
En annen ting er at mineraloljen holder bedre på smøreegenskapene selv når oljen er forurenset av sot etc.
En syntetisk olje mister smøreegenskaper etterhvert som den blir forurenset og når den syntetiske oljen når et metningspunkt så bryter den fullstendig sammen - oilsludge - med katastrofale resultater.
Men for oss her i klubben er det ikke no`problem, for vi bytter vel olje ofte gjør vi ikke
Har litt betekneligheter med dieselrens:
Hva hvis man har en gammel motor som er ganske så skitten innvendig. Er det ikke litt skummelt å plutselig skulle løse opp all skiten på en gang å prøve å få det ut. Er det ikke netopp da man kan tette til oljesilen og risikere å stå igjen med en motor man må ta ut av bilen for å få orden igjen?
En erfaren Saab-mekaniker jeg spurte om dette, sa ihvertfall at han aldri ville prøvd på noe slikt på en gammel motor.
Interessant å høre om det er noen som har fått problemer etter diesel-rens, såvidt jeg vet er det ikke noen på forumet som har hatt det ennå. Men så er det vel heller ikke så mange som har prøvd dette heller?
Jeg bruker oljerens man tilsetter i forb. med oljeskift, dette er mer trygt tror jeg. Men det er slett ikke sikkert at jeg hadde fått problemer med diesel-rens heller, men jeg tror altså ikke at jeg kommer til å prøve det.
Hva hvis man har en gammel motor som er ganske så skitten innvendig. Er det ikke litt skummelt å plutselig skulle løse opp all skiten på en gang å prøve å få det ut. Er det ikke netopp da man kan tette til oljesilen og risikere å stå igjen med en motor man må ta ut av bilen for å få orden igjen?
En erfaren Saab-mekaniker jeg spurte om dette, sa ihvertfall at han aldri ville prøvd på noe slikt på en gammel motor.
Interessant å høre om det er noen som har fått problemer etter diesel-rens, såvidt jeg vet er det ikke noen på forumet som har hatt det ennå. Men så er det vel heller ikke så mange som har prøvd dette heller?
Jeg bruker oljerens man tilsetter i forb. med oljeskift, dette er mer trygt tror jeg. Men det er slett ikke sikkert at jeg hadde fått problemer med diesel-rens heller, men jeg tror altså ikke at jeg kommer til å prøve det.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
- Bjørk N1057
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1057
- Navn: Øivind Bjørklund
- Sted: Rykkinn, Bærum
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg kjørte i alle fall en meget grundig dieselrens på min motor, uten å ha sett noen som helst form for bivirkninger nå 6 mnd/15k km etterpå.
Selvsagt kan det være at det finnes en viss risiko for at man får mer lekkasjer, men jeg mener det er verdt den risikoen tatt i betraktning at den forbedrede smøringen av motoren fort kan øke levetiden med flere titalls tusen km!
Selvsagt kan det være at det finnes en viss risiko for at man får mer lekkasjer, men jeg mener det er verdt den risikoen tatt i betraktning at den forbedrede smøringen av motoren fort kan øke levetiden med flere titalls tusen km!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
OK, her er litt erfaringsdata:
1986 OG900T8 (turbo uten vannkjøling):
Dieselrenset 12 Desember 2004, ved km 269.00km. Bilen brukes daglig, bare korte avstander. Har siden rens kun gått 25.000km over 3 år.
Ingen negative bivirkninger, kun positive.
1990 OG900T16:
Dieselrenset 17 Oktober 2004, ved km 407.00km. Bilen brukes daglig, lange avstander. Har siden rens gått 100.000km over 3 år.
Ingen negative bivirkninger, merkbart positiv effekt - stabilt oljetrykk, mer stillegående, vetiltikking eliminert.
1986 OG900T8 (turbo uten vannkjøling):
Dieselrenset 12 Desember 2004, ved km 269.00km. Bilen brukes daglig, bare korte avstander. Har siden rens kun gått 25.000km over 3 år.
Ingen negative bivirkninger, kun positive.
1990 OG900T16:
Dieselrenset 17 Oktober 2004, ved km 407.00km. Bilen brukes daglig, lange avstander. Har siden rens gått 100.000km over 3 år.
Ingen negative bivirkninger, merkbart positiv effekt - stabilt oljetrykk, mer stillegående, vetiltikking eliminert.