Hel***** drittbil....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Hel***** drittbil....

Legg inn av Jørgen N237 » 07 mar 2004, 16:26

Hei..

På fredag opplevde jeg noe irriterendes, jeg kom kjørende i rundt 50 km, da turtallet sank ned mot 500 omdreininger, for så å øke til 1000 og så kubbe bilen. Oljelampen lyste noen sekunder, fikk litt noier da. Jeg fikk ringt etter en til å taue meg hjem, gikk jo greit, bilen var livløs.

Konstanterte fort at bilen ikke fikk bensin, alt annet var greit. Sjekket masse elektrisk, motstand mot karosseri, relèer, sikringer++ Fant til slutt ut at motoren ikke fikk bensin. Fikk ut bensinpumpen, den fikk strøm, men funket ikke.
Da jeg hadde demontert denne, satt jeg strøm rett på motoren, fremdeles ikke liv.. Demonterte hele satsen som står i tanken (bensinmåler og pumpe i samme del..) Demonterte pumpen fra denne på fredag.

Ringte på lørdag til lokal Saab forhandler for pris på herliogheten, faktisk en 3. del av hva jeg ga for bilen da jeg kjøpte den, 4220 kr for en dum pumpe.. Fant også ut at Speedparts har selve pumpen for i underkant av 1000 kr, blir nok handel der. Men det var utrolig irriterendes at det skulle skje.. Men men, gammel bil og utgifter må påregnes.. Slepetauet kom til bruk også da.. For ordens skyld, bilen er en 90 modell saab 9000 2.0i...

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 07 mar 2004, 18:29

Ifølge undersøkelser på forumet ("bulletin board") på saabnet.com
er gåen bensinpumpe en av de vanligste årsakene til full stopp med en 9000 (en annen er gåene lagre i ei remskive, så remma ryker eller hopper av).
Det passer alltid j... dårlig, og man bør egentlig vurdere å kjøre med en ekstra med seg i bagasjen, + verktøy og prosedyre på bytte. Som regel er det langt til Saabforhandler, den er dyr, og ventetida på en billigere fra Speedparts blir lang.
Noen ganger sies det at får man varsel om at pumpa er iferd med å gi seg ved at den begynner å støye mer. Ved stopp pga bensinpumpe sies det også at noen kraftige dunk på bensintanken med en gummihammer el likn. skaper vibrasjoner som får pumpa igang igjen. Ørlite grann totaktsolje i tanken sies også å smøre pumpa såpass at man får litt tid på seg til å handle ny.

Hvor langt har bilen din gått?

TBiel
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 07 mar 2004, 19:39

Hei..

Fakta:
*Pris merkeforhandler for hele klumpen i tanken: 4220 kr
*Pris Speedparts bare pumpa: 990-15% STCN rabatt...
*Bilen er gått 210000km
*Har hørt de pleier å vare rundt 300000KM

Fikk nettopp mail fra Ole på speedparts, han skrev at hvis jeg bestilte før tirsdag, kunne han sende meg varene på fredag.. Glimrende. Jeg låner en av fatteren sine biler imens jeg venter, og i samme slengen får jeg tid til å fjerne litt rust og foreta andre oppgraderinger.. Har tenkt å la speedparts på levere meg deler denne gangen.. Kan ikke si at jeg har hatt andre problemer med bilen, men bare hatt den i 4-5 måneder også da..

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
deepwater
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av deepwater » 08 mar 2004, 21:10

Hei Fresh :D .

Måtte bytte bensinpumpe på min -90 modell ved ca. 250' :x . Kjente ikke til Speedparts den gangen og bestilte en brukt fra Søta Bror :-x . Med toll og tull kom hele greia på godt over 1000 riksdaler.

I tillegg fikk jeg ikke samme pumpe. Slik jeg ser det var det på tidlig 90 modell (min bil) tilbakeslagsventiler som holdt trykket på systemet oppe mens bilen sto parkert.

Slik at pumpen ikke startet med det samme man tørner tenninga :shock: . Først når motoren sviver går pumpa.

Mens på sen 90 og nyere biler kanskje, har ikke pumpa disse små ventilene. Pumpa skal starte med det samme man vrir om tenninga slik at trykket kommer opp før man får vridd til "start".

Usikker på om dette er riktig :oops: . Men det betyr i tilfelle at det er vanskelig å høre ulyd i pumpa på de tidlige modellene. Og det betyr at man må "kinne" lenger hvis man ikke får riktig pumpe. Men hvis du bare bytter pumpe beholder du det eksisterende opplegget.

Ellers skal man laske over mellom sikring (14 og 21 forbehold om trykkfeil, står i Heinz) for å sjekke pumpa.

Svar