Kun varme fra ACC 9-5
Moderator: Moderatorer
Kun varme fra ACC 9-5
Er ikke så fryktelig lenge siden jeg fyllte på gass + service på anlegget. 3-4 mnd siden?
Men nå blåser det kun varmt, kjøpte temp.måler m/ ledning jeg satte inn i ene ventilasjons-spjellet for å sjekke tempen. viste nesten 40 grader +..
Har lest på diverse forum+FAQ, og det skal visstnok blåse +7 grader..?!
Får ingen feilmeldinger fra displayet heller.. Begynner å bli passe småforbannet her. Har leta litt i WIS også, men ble ikke noe særlig klokere.. tips mottas med stor takk !!!!!!
Kan det være styringspanelet ? Evt. er det noen her i Oslo området som jeg kan bytte med i noen minutter for å bekrefte at det forhåpentlivis ikke er det...Leste et sted at prisen var over 10.000.- !!!
Men nå blåser det kun varmt, kjøpte temp.måler m/ ledning jeg satte inn i ene ventilasjons-spjellet for å sjekke tempen. viste nesten 40 grader +..
Har lest på diverse forum+FAQ, og det skal visstnok blåse +7 grader..?!
Får ingen feilmeldinger fra displayet heller.. Begynner å bli passe småforbannet her. Har leta litt i WIS også, men ble ikke noe særlig klokere.. tips mottas med stor takk !!!!!!
Kan det være styringspanelet ? Evt. er det noen her i Oslo området som jeg kan bytte med i noen minutter for å bekrefte at det forhåpentlivis ikke er det...Leste et sted at prisen var over 10.000.- !!!
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
Jeg vil tro du har en temp sensor som er gåen. Var borti en 9-3 hvor ute temp viste -49(i midten av mai) og den blåste sykt varmt uansett hva du prøvde å gjøre.
Vet ikke helt hvordan du skal klare å måle om den virker, men det er jo en motstand i den. Hvis du klarer å ta den ut, så mål motstanden i den, putt den i fryseren la den ligg litt og sjekk om motstanden endrer seg. Er den konstant så er det rimelig sikkert at den har tatt kvelden.
Vet ikke helt hvordan du skal klare å måle om den virker, men det er jo en motstand i den. Hvis du klarer å ta den ut, så mål motstanden i den, putt den i fryseren la den ligg litt og sjekk om motstanden endrer seg. Er den konstant så er det rimelig sikkert at den har tatt kvelden.
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Jeg på min 1998-modell 9-5 har nesten samme problem.
Den blåser litt lunken luft på førersiden, mens den blåser veldig varm luft på passasjersiden.
Jeg har jo selvfølgelig vært inne med tech2 og lest av verdier og prøvd å feilsøke litt ved å aktivere luftblandingsspjellene på begge sider manuelt med tech2.
Når jeg åpner spjellet høres det ut som om det skjer noe, men på full åpning blåser det fortsatt kun varmt.
Jeg har også en feilkode som kommer og går, "B2295".
Wis sier om B2295 følgende:
Stegmotor luftblandningsspjäll. Spjäll löst. Notera: Kan sättas om ej kalibrerad
Felsymptom
Upplevd temperatur i kupén är för låg jämfört med inställd temperatur. Det går inte att reglera temperaturen i kupén på höger sida.
Villkor
Följande villkor gäller:
När stegmotorn styrs av styrdonet mot ett änd'läge och om då stegmotorn fortsätter mer än 20 % förbi det förväntade ändläget
sätts felkod för löst spjäll.
Felkod kan sättas om inte styrdonet är kalibrerat.
Kontinuerlig övervakning och vid kalibrering.
Jeg leste ut denne feilkoden, kalibrerte systemet og fjernet feilkoden.
Den har ikke dukket opp siden, men tingene er ikke blitt bedre.
Airconditionsystemet mitt har forøvrig ikke gass, og en teori er at det kan bli bedre når jeg får det.
Ett tips til deg, olewa, gå inn i wis og sjekk alle feilkodene, hvilke feilsymptomer de beskriver. Kanskje det kan hjelpe deg.
Den blåser litt lunken luft på førersiden, mens den blåser veldig varm luft på passasjersiden.
Jeg har jo selvfølgelig vært inne med tech2 og lest av verdier og prøvd å feilsøke litt ved å aktivere luftblandingsspjellene på begge sider manuelt med tech2.
Når jeg åpner spjellet høres det ut som om det skjer noe, men på full åpning blåser det fortsatt kun varmt.
Jeg har også en feilkode som kommer og går, "B2295".
Wis sier om B2295 følgende:
Stegmotor luftblandningsspjäll. Spjäll löst. Notera: Kan sättas om ej kalibrerad
Felsymptom
Upplevd temperatur i kupén är för låg jämfört med inställd temperatur. Det går inte att reglera temperaturen i kupén på höger sida.
Villkor
Följande villkor gäller:
När stegmotorn styrs av styrdonet mot ett änd'läge och om då stegmotorn fortsätter mer än 20 % förbi det förväntade ändläget
sätts felkod för löst spjäll.
Felkod kan sättas om inte styrdonet är kalibrerat.
Kontinuerlig övervakning och vid kalibrering.
Jeg leste ut denne feilkoden, kalibrerte systemet og fjernet feilkoden.
Den har ikke dukket opp siden, men tingene er ikke blitt bedre.
Airconditionsystemet mitt har forøvrig ikke gass, og en teori er at det kan bli bedre når jeg får det.
Ett tips til deg, olewa, gå inn i wis og sjekk alle feilkodene, hvilke feilsymptomer de beskriver. Kanskje det kan hjelpe deg.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Jeg vil anbefale deg å ta turen innom et Saab-verksted. Hadde samme symptomene på min 9-3 og der var det en motor for styring av spjell som var gåen. Kosta ca. 1700 kr + en times jobb for min del. Det går ikke alltid an å lese ut fra feilkodene hva som er galt for en uten erfaring.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
Til forskjell fra 9-3 har 9-5 doble klimasoner.White-N146 skrev:Jeg vil anbefale deg å ta turen innom et Saab-verksted. Hadde samme symptomene på min 9-3 og der var det en motor for styring av spjell som var gåen. Kosta ca. 1700 kr + en times jobb for min del. Det går ikke alltid an å lese ut fra feilkodene hva som er galt for en uten erfaring.
Det betyr en ting; Flere deler som kan gå i stykker.
Mer arbeid blir det sikkert med det også, men klart, ideen om et saabverksted er jo funksjonell og vil nok løse problemet.
Likevel, innlegget her var nok ment som et forsøk på å slippe å besøke merkeverksted.
Når man leser av feilkodene går man i wis med disse etterpå.
Wis kan stort sett fortelle hva som er feil og hvordan det fikses.
Takker for tips, men det er som er kjedelig at jeg får ikke noe feilkoder heller... ( så skulle jeg sjekka mot Wis ja) Blir rådvill om hvor jeg skal begynne feilsøkinga..
Men misforstår jeg riktig da, at de kan koble på Tech´n og se hvor problemet ligger ( om det er spjellmotor, temp-føler eller lignende )
Se for meg tusenlappene flaggre avgårde hvis de skal begynne med feilsøking (Er en bråta med leamikk der da..)
Men misforstår jeg riktig da, at de kan koble på Tech´n og se hvor problemet ligger ( om det er spjellmotor, temp-føler eller lignende )
Se for meg tusenlappene flaggre avgårde hvis de skal begynne med feilsøking (Er en bråta med leamikk der da..)
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
Det fungerer slik at de kobler tech2'en inn og leser ut feilkodene, ja.
Det står også litt om feilkoden der, men wis har mer info.
Der finner man en liste over alle feilkodene og hvordan man fikser dem.
Jeg kan ikke svare deg på hva et merkeverksted tar for diagnose, men det blir sikkert dyrere å reparere enn å diagnostisere.
Jeg planlegger å fikse min bil selv.
Det står også litt om feilkoden der, men wis har mer info.
Der finner man en liste over alle feilkodene og hvordan man fikser dem.
Jeg kan ikke svare deg på hva et merkeverksted tar for diagnose, men det blir sikkert dyrere å reparere enn å diagnostisere.
Jeg planlegger å fikse min bil selv.
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
I går kveld blåste det plutselig kaldt som rakker´n + i dag tidlig ble svært forundra..( stod på auto, men regulerte vifte-hastigheten ned til "trinn 4", og da blåste det plutselig kaldt..I etterkant blåste det kaldt på "auto" også..
Har vært inne en kjapp tur hos saab nå, for å se på evt. feilkoder m/tech2. Og de trodde det kunne være trykkgiveren for anlegget som viste for høye verdi..??!?!
Mulig jeg snoker i WIS i kveld og ser om det er mulig å sjekke denne kontakta.. Kanskje det er styringspanelet som spøker
Edit: når jeg reiste fra Saab så blåste det kun varmt igjen
Har vært inne en kjapp tur hos saab nå, for å se på evt. feilkoder m/tech2. Og de trodde det kunne være trykkgiveren for anlegget som viste for høye verdi..??!?!
Mulig jeg snoker i WIS i kveld og ser om det er mulig å sjekke denne kontakta.. Kanskje det er styringspanelet som spøker
Edit: når jeg reiste fra Saab så blåste det kun varmt igjen
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.